2014. július 22., kedd

Textilfestés orbáncfűvel




  I'm really sorry international readers, but I don't feel that I could write this post in English as well. By the way, I'm writing about textile dyeing with saint john's wort. I'm sure you can find many great books in English about natural dyeing, too! (for example, this one) Still, enjoy the pictures! 

  Az utóbbi időben igazán felkeltette az érdeklődésemet a természetes dolgokkal való fonal- és textilfestés. Utánajártam, sokat olvastam róla, és előtte nem is gondoltam volna hogy mennyi mindennel lehet festeni!  Szerintem fantasztikus dolog: környezetkímélő, izgalmas folyamat, olcsóbb és  természetes, egyedi és megismételhetetlen színeket lehet vele előállítani. Kettő hónapja vettem meg a Festés növényekkel című könyvet Kemendi Ágnestől; és amint vége lett az iskolának, hozzá is láttam. 60 centiméter avatott vásznat és 3 méter pamutcsipkét szerettem volna orbáncfűvel vöröses színűre festeni. A textil tömegével megegyező mennyiségű ( kb. 40 dkg ) orbáncfüvet szedtem, amit egy estére beáztattam 10 liter vízbe (ugyanis tíz dkg textilhez körülbelül három liter víz kell).

 


   
   A textilt festés előtt csersavazni kell, ezért először fél óráig főztem a csersavas lében, amiben az előző este során a tűzifáról leszedett cserfakérgek áztak. Ez a lépés felpuhítja a szálakat, így tartósabb lesz a festés; és emellett gyönyőrű alapszínt is ad! (Legközelebb csak simán cserfakéreggel fogok festeni, annyira tetszik ez a szín ;) ) 
  Ezután 10 liter tiszta vízben 2 kiskanál timsóval főztem a textilt fél óráig, hogy fixálódjon és tartósabb legyen majd a szín. 





   A festőlevet úgy készítettem el hogy  fél óráig főztem az előző este beáztatott virágos levet. Ezután leszűrtem, és a tiszta festőlében még egy óráig főztem a textilt. Miután kicsit lehűlt, többször átöblítettem és árnyékos helyen szárítottam.  Igazán érdekes színe lett, teljesen másra számítottam, de nagyon tetszik mert egyedi és megismételhetetlen! ;)
   A megmaradt festőlében gyorsan megfestettem még 70 cm batisztot is, aminek sokkal világosabb árnyalata lett. Viszont így szuper rövidnadrág-blúz együttest tudtam belőle varrni! A blúzt saját minta alapján, a nadrágot pedig egy Burda szabásminta alapján készítettem el. 
   Legközelebb pedig rózsaszín textilt szeretnék festeni avokádómaggal  vagy bordó gyapjúfonalat bodzabogyóval.  






 <3
Juci



3 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...